Den senaste tiden har jag fått in en massa olika tips om allköns genustragikomik. Tyvärr har jag inte en stab av genusfotografer, så jag hinner inte kommentera allt. Men här är mina två cent på tre saker som jag blivit tipsad om idag.
Vi kan börja med korven. Ömt avsugen på en reklampelare för Tårtans gatukök av en person med röda naglar och läppar (kanske en kvinna, vem vet?). Jag tycker att det är roligt att det här hände i Simrishamns kommun, den enda kommunen i Sverige där Feministiskt initiativ sitter med i kommunfullmäktige (via Gudrun Schyman). Jag tycker att gatukökets ägares dementi, att bilden är ”rolig”, är talande. Jag tycker att det är intressant att jämföra hur Aftonbladet och Ystads Allehanda beskriver händelsen. Aftonbladet skriver hur korven ”hamnat i den kommunpolitiska skottgluggen” och intervjuar Gudrun Schyman, som säger att hon är glad att medborgarna har reagerat. Vilket de har. Och inte bara i Simrishamn, utan i hela Sverige. Ystads Allehanda fokuserar mer på hur kommunens genuspedagog Britten Dehlin har reagerat. Bildtexten uttrycker det bäst: ”Korvreklamen vid Tobisviksbadet upprör kommunens genuspedagog Britten Dehlin”. Och kommentarsfälten är därefter (genustok! knalltok! hörru genuspedagogen! skaffa ett riktigt jobb!). En hedersutmärkelse för den här kommentaren:
Hahaha. Thomas59. Genus har vi också allihopa!
Uppdatering: Författaren Sofia Albertsson tyckte att kioskägaren Jörgen Andersson var lite enögd, så hon designade tre alternativa korvaffischer åt honom. Jag fick lov att återge en här. (Hade svårt att välja!)
Och så ett lästips: Det är verkligen inte första gången mat får agera kuk eller kvinnor får agera sexpartners till mat i reklam. På bloggen Konstpretton kan ska du läsa den otroligt matnyttiga texten När mat är sex – Om att mat aldrig får vara just mat.
Nästa tips kommer från Nicklas Dennermalm, om ett nytt gym som öppnar snart. Det heter Rosa skrot och är ett gym anpassat för kvinnor. Reklamaffischen deras ser ut så här:
”Nu med cupcakes!” är Nicklas kommentar. Han poängterar även att S.A.T.S. hade (har?) rosa omklädningsrum förut. För kvinnorna.
Dels tycker jag, så klart, att det är trist att vältra sig som svin i könsklyschornas symbolrekvisita. Liksom EU-kommissionen i sin kampanjfilm ”Science: It’s a Girl Thing!”, där man manar kvinnor att söka fler naturvetenskapliga forskarutbildningar genom att på 53 sekunder låta minst tre kvinnor i stilettklackar rada upp VARJE fnittrigt feminin pose som finns till korsklipp av rockigt exploderande smink och en spejande man. Eller liksom företaget Hornbach med sin broschyr som ”tillägnas alla kvinnor som inte automatiskt tänker på manikyr när de hör ordet ’fil’. Som inte målar naglarna – utan väggarna. Och som inte använder silikon för att utöka sitt eget omfång, utan för att renovera badrummet.” Omskrivet av min kollega Add Gender-Jenny här. Matig text om EU-kommissionens film av Add Gender-Pernilla här.
Dels tycker jag att Rosa skrot har en poäng. ”Gym uppfanns av män och är anpassade därefter”. De är kritiska till att gym ofta har träningsmaskiner anpassade för folk på över 175 cm och en atmosfär av sextrakasserier. Det låter jättevettigt. Risken finns dock, tror jag, att Rosa skrot kommer att översvämmas av män också. För vem är egentligen förälskad i den snuskigt maskulina, orchstånkande sidan av gym eller i platstagande män. Inte ens platstagande män! Och vem gillar inte cupcakes?
Det sista tipset för idag handlar om en salong med bas i New York och Miami, Uni K Waxing, som ger flickor på 15 år och yngre 50 % rabatt på vaxningar (ben, bryn, bikini). Ni kan läsa om det i New York Daily News här och se bilden i salongens annons här:
Den cirka tioåriga tjejen höjdhoppar över ett band, in i vuxenlivet där hon kan fira sin frihet och självständighet – och slippa bli skrattad åt på skolgården.
Tack för tips!
undrar vad du tycker om detta.
http://freddiegstore.com/index.do
detta är väl ändå kvinno förnedrande.
80 % av hand kläder är såhär.. och säljer i MASSOR
är inte detta fel och borde skrivas om ?
Sedan jag såg reportaget med ”korvbilden” så har jag undrat om det skulle blivit sådant ramaskri om modellens naglar och läppar var röda? Det kan låta lite knepigt men det måste ju gå att fota en tjej (eller en kille för den delen) som åter korv utan att det blir sexuellt laddat och anspela på en avsugning? Men just de röda läpparna och naglarna är en mycket stark sexuell signal. Just reklam är överlag otroligt sexistisk. Det börjar nästan bli deprimerande ju mer ens ögon öppnas. Förutom just bilder så är ju tv-reklam otroligt vriden. Ta Japp-reklamen t. ex. som retar gallfeber på mig varje gång.
Får man sprida bilden på korv-killen?
Men ärligt talat, vem sjutton suger i sig en korv? Och med läppstift får den dessutom en bismak.
Avsändaren hade ett sexistiskt budskap (förra året lär han ha haft en lättklädd tjej som slingrade sig runt en korv) och förväntade sig säkert reaktionerna. Troligen ökar försäljningen…
Angående reklamkorven, jag är mest intresserad och nyfiken på hur man får reklamen till att kvinnan som äter korv, suger av korven, det säger mer om Gudrun och alla andra som protesterar än själva fotot tycker jag.
Det håller jag inte alls med om. Spendera en stund vid en korvkiosk och se hur många personer som faktiskt äter en korv på sättet som avbildas (spoiler alert: ingen alls). Att påstå att bilden inte medvetet anspelar på en avsugning är, ärligt talat, bara ett sätt att försöka vifta bort kritik utan att bemöta den.
Jag håller med Kim en smula. Reaktionerna på just korvbilden känns lite åt ”alla tevespel är våldsamma”-hållet. I grunden sunda värderingar som lutar över i moralpanik.
I övrigt är det tvärflummigt hur konstigt det kan bli när folk försöker anpassa sej till en målgrupp och utgår från förlegade värderingar. Eller snarare uppfattningar. För det är mest vad det är. Vi har haft uppfattningar om kön, manligt och kvinnligt som börjar gå ur tiden.
Detta är asbra. Det ska bli spännande att se vad som händer när könens olikheter suddas ut och all får lika villkor. Eller vänta nu…rasförtrycken lär nog fortsätta ett tag till tills vi orkar ta tag i den biten.
Det är lite tråkigt dock hur, som med allt annat, det finns genusposers som rättfärdigar snobberier, elitism och andra icke ödmjuka karaktärsdrag i genusens namn.
Spännande blog, BTW.
DET HÄR ÄR HELT SJUKT! Jäkla massa prat om korvkillen här i kommentarerna, men missade ni att de använde en prepubertal liten flicka i reklam om vaxning riktat till 15åringar?!?! Absurt och förjävligt.
Nja, jag vet inte. Jag blir mer upprörd när jag noterar hur skev kroppsuppfattning folk, kanske särskilt i USA, har numera, att t.ex. de ENDA bilder på fitnessmodeller (råsmala, extremt vältränade tjejer med jättesilikontuttar) som får någon som helst negativ kritik är de av tjejer med naturliga kroppar, dvs. utan fejkbröst. Samma sak med skådespelare och ”vanliga” modeller. Är de smala med silikonbröst: hyllade. Är de smala utan det: kallas äckliga, anoketiska etc.
Tjejen i vaxreklamen ser ut ungefär som jag gjorde när jag var 15. Och 16, och 17. Då var jag lite smalare kanske, och hade väl lite mer bröst. Sen såg jag ut ungefär så när jag var 18 också.
Ser faktiskt fortfarande ut lite så, vid 38. Kvinnor har olika kroppstyp, en del kurviga ”kvinnliga”, andra mer raka flickaktiga, och utvecklas olika tidigt.
Jag tycker att det är mer upprörande/sorgligt att kroppshår anses så fult i USA att man måste börja ta bort det när man fortfarande är ett barn… hoppas att det inte blir så här (om det inte redan är det?).
Reklamen är inte riktad till 15-åringar, den är riktad till till tjejer som är 15 år ELLER YNGRE.
[…] Bilden är tagen från Genusfotgrafen. […]