Det här ett gästinlägg skrivet av Sveriges Kvinno- och Tjejjourers Riksförbund, SKR, med anledning av auktionen av guldtuttmuggen, vars intäkter går direkt till SKR:s tjejjourer.
Bild från American Apparels hemsida.
Klädkedjan American Apparel vann Genusfotografens omröstning om årets sexistiska reklam och fick ta emot en guldnapp som pris. I motiveringarna associerades till övergrepp, prostitution och barnporr. Samtidigt arbetar SKR:s tjejjourer och ungdomsjourer dagligen med att möta unga tjejer som tar konsekvenserna av de destruktiva föreställningar om kön och sexualitet som skapas och upprätthålls bland annat i reklam som American Apparels.
”Tja jag har en gympalärare som glor på i vår uringning o han gör det ganska tydligt också.. det är äckligt att han gör det .. får man glo på tuttarna eller är det nåt man inte får? för vi tjejer känner oss obekväma när han gör så.. tacksam för svar”
skriver signaturen ”Umbrella”
”Jag är 16 år o min mamma blev tillsammans med en kille för tre år sedan. Och ända sen dess så har han utnyttjat mig sexuellt, våldtagit mig, slagit mig. Och jag orkar bara inte mer.”
skriver signaturen ”belle”
”Jag vet inte vad jag ska göra! Min bonus pappa har våldtagit mig i ungifär ett år nu….. Jag vill inte leva längre och skär mig en massa”
skriver signaturen ”Konstig”
Inom SKR frågar vi oss ständigt vad det är som gör att vuxna män väljer att begå sexuella övergrepp mot och köpa sex av unga tjejer (som ofta är under 18 år, det vill säga barn).
Kopplingen mellan frågorna ovan, som kommit in till tjejjourernas gemensamma hemsida www.tjejjouren.se*, och den guldnapp som American Apparel mottog som pris för Årets sexist är inte svår att göra. Högste Sverigechef Martin Clinton ska nu vidarebefordra nappen till American Apparels helmanliga styrelse och ledningsgrupp i USA.
American Apparels styrelse. 100% män.
American Apparels högsta chefer. 100% män.
American Apparels kontaktsida.
Sanningen är att väldigt mycket av den problematik som begränsar unga tjejers liv idag kan härledas till bilden av tjejer som passiva och till för att behaga aktiva killar som American Apparels och annan sexistisk reklam förmedlar. Den normaliserar inte bara porrestetik, barnporr och den (vuxna) manliga blicken, utan bidrar också till att tjejer som upplever att de går utanför den snäva bilden av hur en tjej ska se ut och agera begränsas.
Vi ser i frågorna till tjejjourerna att heteronormen och den upplevda pressen att duga inför det motsatta könet är enormt stark. Många tjejer har allvarliga tankar kring om de någonsin kommer bli älskade trots sina små bröst, sin pösiga mage eller sitt kroppshår. Många som har en pojkvän undrar om han fortfarande kommer vilja ha sex med henne när han får se henne naken.
”Jag har nyss fått kille och är verkligen jätte glad..Men ett problem är..När vi kommer ha sex. Jag har hår där nere, och skämms för att jag har hört att nu förtiden bör man inte ha det för att det är så ofräscht och sådant. Är orolig för att han ska göra slut om jag har hår.”
skriver en ung tjej
”Det enda jag tänker på är min kropp och hur fet och ful jag är, jag kan inte ha sex med min kille längre pga min självkänsla och min kropp, ibland mår jag så dåligt att jag tänker på att ta mitt liv, snälla hjälp, jag står inte ut med mina tankar längre”
skriver en annan
Som ung är det inte alltid lätt att se strukturer. Tron på individens möjligheter är ofta stor och få det är svårt att greppa att den framtida lönen, inflytandet och makten över den egna kroppen kommer att påverkas av strukturell ojämställdhet. Särskilt som en matas från samhället och vuxenvärlden med att kön inte ska spela roll.
När man som ung tjej ändå stöter på det ena hindret efter det andra; att bli våldtagen av en kille man är kär i och sedan få sin berättelse ifrågasatt, att må dåligt över att någon del av kroppen avviker från skönhetsnormen eller att upptäcka att man tänder på tjejer istället för killar, kan det därför vara svårt att se att det i själva verket är skon som är för liten och inte foten som är för stor. Många känner sig ”fel” och misslyckade. Då är det tjejjourernas uppgift att bredda bilden av att vara tjej, sätta hennes upplevelse i ett sammanhang och lyfta skulden från hennes axlar till samhället där den hör hemma. Med andra ord, att bidra med en feministisk analys.
Till exempel genom att berätta om de normer för kön och sexualitet som mycket reklam förmedlar, något tjej- och ungdomsjourerna får många tillfällen att göra i sitt stödarbete. Därför är de en livsviktig motvikt till sexistisk reklam och ett sexistiskt samhälle.
Visa ditt stöd för jourernas arbete genom att lägga ett bud på Genusfotogragens mugg, pengarna går direkt till SKR:s tjejjourer!
Carina Ohlsson, ordförande, SKR
Zandra Kanakaris, vice ordförande, SKR
Olga Persson, förbundssekreterare, SKR
Sveriges Kvinno- och Tjejjourers Riksförbund, SKR, samlar 115 kvinnojourer, tjejjourer och andra idéburna verksamheter som arbetar för ett jämställt samhälle fritt från våld.
*Tjejjouren.se drivs av SKR tillsammans med Roks och är en samlingssida för Sveriges tjej- och ungdomsjourer.
ÅH vad bra ni skriver och vilket jobb ni gör! Pepp till er!!
Skickade nyss et argt mail till American Apparels amerikanska kontor med angående av detta pris och deras äckliga bilder. Jag hoppas att fler gör det så att detta kan få ett slut! Tack för ett bra jobb!
”som ofta är under 18 år, det vill säga barn”
??? Om man vill bli tagna seriöst utanför kretsen med dom redan frälsta så är denna typen av nyspråk och propaganda enbart skadligt. Det går inte att ta budskapet på allvar.
Barnkonventionen, punkt 1:
”Ett barn är varje människa under 18 år.”
Vari ligger propagandan?
Hej, Genusfotografen!
Jag ser att du får kritik på bl a SVT Debatt idag för din kritik mot AA.
I sak håller jag med dig om din kritik mot AA, deras reklam visar upp en väldigt ensidig bild av manlig och kvinnlig sexualitet, som också korrelerar med könsmaktsordningen.
Dock blev jag ledaen över en sak du skrev. Du har skrivit raljerande om rollspel mellan vuxna människor som kretsar kring ålder, och satt likhetstecken mellan detta och pedofili. Det är oerhört problematiskt. Jag är en av de tjejer som faktiskt gillar blöjor t ex, jag har adult baby som del-identitet (det är inte bara sexuellt, utan även en källa till trygghet, etc). Jag skäms oerhört över detta , och kan inte vara öppen på samma sätt som männiksor med andra sexualiteter. Hela ABDL-subkulturen lever i garderoben, många håller sig borta från partners hela livet för att de inte kan berätta om hur de fungerar, och många har även självmordstankar.
Så som du skriver om vad du tycker är ”barnporr-estetik” så ökar stigmat mot oss, pch vår psykiska ohälsa som beror på samhällets förakt och oförståelse. Jämför t ex med transpersoner som en som feminist kunde dissa öppet för tio år sen, men nu kan en inte det heller – vilket är bra – men oss adult babies får en fortfarande skriva vad en vill om och jämföra oss med pedofiler , etc, så vårt självhat ökar. Det är inte okej!
Men jag kanske missförstått dig? Snälla, säg att jag har det, för du är så bra annars!
Mycket bra och viktigt skrivet, Adultbaby-feministen! Bra att du tog upp detta och förtydligade så bra!
hej jag är en adult-baby singel med napp och blöja
[…] guldtuttmuggen – vem är dess nya ägare och hur många kronor kunde jag till sist sätta in på SKR:s tjejjourers […]
En man som våldtar och slår sin 15åriga styvdotter har ju knappast något med feminism att göra. det handlar om en vuxen människa som är sjuk huvudet och som ska spärras in för han är en psykopat. Det har inte med någon reklam som helst i världen att göra. en våldtäktsman är en våldtäktsman.
man blir ingen rånare för att man spelar gta. man blir en rånare för att man har problem med sin ekonomi, familj, osv.