Att det skulle bli en måndagmorgonspudel för Länsförsäkringar.
Hela artikeln i Dagens Media här.
”Målet är att frångå stereotypen för hur en bankdirektör – en medelålders farbror – ser ut, menar Fanny Wallér.
– Vi vill absolut inte uppfattas som sexistiska. Vi står inte för det här, det är jätteolyckligt, säger Fanny Wallér.”
Ja, Bild nr 27 – inskickad av Sophie Winberg Tyrfelt – bröt sig alltså loss från min senaste parad genusvrak Fyrtio nyanser av maktbalans och blev viral på Facebook alldeles på egen hand. Bara från sidan Supersnippan delades den över 400 gånger på en timme (nu uppe i över 1400 delningar).
Om en person klagar brukar företag kunna svara ”vad tråkigt att Du uppfattar bilden som sexistisk :/”. Om en hel svärm av upprörda viruspartiklar som funderar på att byta bank klagar…
Ryggen. Ullig päls. Lejonklippning.
”Länsförsäkringar ville visa att även kvinnor kunde vara bankägare i sin lokala kampanj i Uppsala. Men aj, så fel det blev. Genusfotografen uppmärksammade bildvalet som skulle illustrera att kvinnor kan och fann en stereotyp som snarare visade på motsatsen.”
Ja, kampanjen satt alltså uppe i Uppsala. Där den fortfarande satt uppe i morse och funnits fullt synlig i flera månader, enligt Sophie Winberg Tyrfelt.
Men nu åker den ner.
Karin Stenbrink, kommunikationschef på Länsförsäkringar i Uppsala, säger till Metro att kampanjen dras tillbaka. Och så här ber hon om ursäkt:
”Det är olyckligt att den uppfattats som sexistisk.
Okej. Där kom det. Varför ska det vara så svårt att säga att den är sexistisk? Korrekt ursäkt borde alltså vara: ”Det är olyckligt att vi gjorde en sexistisk kampanj.”
Annars tycker jag att Länsförsäkringar pudlade perfekt. Raskt och reservationslöst, precis som Arlanda Express när de bad om ursäkt efter min kritik om hur kocken Louise Johansson porträtterats i deras kundtidning Xpress.
Om det är någon mer på listan som vill pudla (Gina Tricot? Sony? Dasilva städ?), säg bara till. Jag finns här. Om jag inte äter morotskaka med Sophie Winberg Tyrfelt för att fira.
Tack alla som delade!
Uppdatering: En till artikel från Dagens Media, om att affischerna nu är nere, att de haft en dialog med reklambyrån NPP som ligger bakom kampanjen och att de tar till sig av kritiken.
Problemet med kvinnan på bilden och hennes replik är ju jättemycket när man säter den där mannen och hans replik på bilden bredvid. Hade det bara varit hon hade hon kunnat representera alla kunder, men nu ska hon liksom vara som kvinnorna och han som männen och då blir det så läskigt.
HEJ!
Jag tycker det hela är lite fånigt. Tycker att det verkar som att ni letar fel som inte finns. Ser inget fel i länsförsäkringarnas reklam. Det finns krig , svält , djurplågeri och andra hemskheter i världen, där kan ni göra lite nytta .
Trevlig kväll
Från en tjej som gillar rosa och lila
Alla kan inte kämpa för allt, men det är väl toppen att Du tar fighten mot djurplågeri och krig så fortsätter vi arbeta för mäns och kvinnors lika värde.
åh älskar detta svar, SannaM
Fantastiskt att responsen blev så enorm! Jag delade ditt inlägg med all personal på mitt jobb och hoppas att alla 120 kollegor väljer att diskutera kön, genus och makt med eleverna inom kort.
Ville bara säga att jag älskar den här bloggen och vad som händer när man delar såna här viktiga saker! Det här är demokrati! Sluta aldrig blogga, jag vill alltid kunna läsa min favoritblogg! :)
Problemet börjar redan i tidig ålder.
Det är alltid lätt att vara efterklok.
Tänker sprida ryktet och bojkotta Länsförsäkringar för all framtid.
Hårt men jo, det är tusan i mig helt riktigt och rätt.SKÄMS på ER!
Tycker att kommentaren från projektledaren (som jag hittade på reklambyråns facebook) är problematisk. Dels känns det som en direkt lögn att någon skulle uttrycka sig på det stela reklambyråviset och dels att han lägger över ansvaret helt på någon stackars LF-kund som ställt upp i kampanjen.
”Hej, Jag är NPPs projektledare för den här kampanjen. Vi har låtit fem av Länsförsäkringars kunder i olika åldrar och med olika yrken och personligheter berätta varför de valt en kundägd bank. Jag beklagar om deras uttalanden uppfattas som könsstereotypa”
Fantastiskt att de tar till sig av kritiken! Kan dock inte låta bli att reagera på Metros titel där de satt sexistisk inom citationstecken. Varför? Som att reklamen kallts sexistisk fast den uppenbart inte är det eller hur tusan tänkte de?
Hittade nyligen till din blogg och kan inte förstå hur jag kunnat missa den! Helt underbart.
Om texten på kvinnans bild hade varit mannens citat och tvärtom undrar jag om reaktionerna hade varit samma? Jobbig tanke..
har du sett det här?
http://youtu.be/o21pYkRmm_Q